MUZIEK MAKEN DOE JE SAMEN

Tim (links) en Stijn Boorsma uit Deurne willen heel graag bij een blaaskapel. Hun vriendinnetje Eva (midden) wil ook meespelen met haar tamboerijn. © DCI Media

Tim (16) en Stijn (18) uit Deurne willen niks liever dan bij een blaaskapel: ‘En dan liedjes van Snollebollekes spelen’

DEURNE - Als er ergens een blaaskapel te horen is, scheuren Stijn (18) en Tim Boorsma (16) uit Deurne er meteen met hun rolstoelen op af.  Waar muziek is, is feest. En wordt het leven dus beter, vinden de broers. Hun grootste wens? Zelf in een blaaskapel spelen. Vader Han probeert het nu voor ze te regelen.

Daphne Broers 19-02-22, 13:30

Tim grinnikt zacht. Of hij iets wil voorspelen? Geen enkel probleem. Hij pakt zijn drumstokjes beet en roffelt een driekwartsmaat. Strak en in een constant tempo. Tim houdt van ritmes. Hij is elke dag achter een drumstel te vinden, maar speelt ook trompet.

Han Boorsma

,,Eerst trombone, maar nu trompet", vertelt hij in de gang van de Emiliusschool in Son, waar hij samen met zijn broer op zit.
Stijn is ondertussen bezig om de driekwartsmaat van zijn broer over te pakken. Stijn is niet van de blaasinstrumenten: hij houdt het bij slagwerk.
Dat het getrommel er al vroeg inzat, wist hun vader Han -zelf tenorsaxofonist bij de Durbloazers- al toen ze in de buik van hun moeder zaten. ,,Daar begon het al met roffelen, hahahaha.”

Droom van zoons waarmaken

Beide ouders zijn enorm trots op hun kinderen, die verstandelijk en lichamelijk beperkt zijn. Om die reden haalt Han nu alles uit de kast om de droom van zijn zoons waar te maken. Hij wil een blaaskapel voor ze oprichten die er een stuk of drie keer per jaar op uittrekt en waar mensen met een beperking inzitten maar ook muzikanten uit fanfares of harmonieën uit de regio. Het voornemen is om jaarlijks mee te gaan doen aan de Lichtjesroutes in Helmond (25-3) en Deurne (18-3) en aan het Blaasfestijn in Helmond. Derde zondag van September.

Verkleed als groene M&M

Een naam voor de kapel hebben ze ook al bedacht, vertelt Han: ,,Toeters en Tambourijnen.” De eerste enthousiaste leden hebben zich al gemeld.

De derde zoon speelt geen instrument, maar houdt wel enorm van carnaval, dus die is zeker van de partij. En ook Eva verheugt zich er enorm op om mee te doen. Speciaal voor de gelegenheid heeft ze zich vandaag verkleed als 'groene M&M', zoals ze het zelf samenvat.

Eva speelt tamboerijn en oefent elke dag, zegt ze serieus. Ze zit ook in de schoolband, de 'Kijk mij nou-band'. ,,Ritme maken, dat doe ik graag. En zingen. Het duurt te lang!'", roept ze terwijl ze het liedje van Davina Michelle nazingt.

Favoriete muziek

Tim lacht. Hij hoeft niet lang na te denken over zijn favoriete muziek. ,,De Snollebollekes." Dan een grote grijns: ,,Van linkssssssssssss naar rechtsssssssssssssss." Ook Stijn weet meteen waar hij blij van wordt: ,,Tadatatadatatatdaaaaaaaaaaaaaaaaaa." Oftewel het deuntje dat nog niet uit je hoofd wil gaan, al had je het graag: Carnaval Festival van de  Efteling.

Iedereen is welkom

Aan energie in elk geval geen gebrek. ,,Nu nog muzikanten", zegt Han. Hij hoopt dat er zich veel meer mensen met een beperking aanmelden. ,,Iedereen is welkom, als er maar wel een begeleider bij is. En van fanfares en harmonieën uit de regio zou het mooi zijn als ze misschien wat leden uit willen lenen om mee te spelen." Ook kan hij nog wel wat extra begeleiders gebruiken. Van tevoren repeteren? Nee, daar gaan ze niet aan doen. ,,We beginnen gewoon linksboven te spelen en dan zien we wel waar het schip strandt."  Liedjes waar hij nu aan denkt, zijn bijvoorbeeld Sweet Caroline, Griekse Wijn en Het hondje van de bakker.

,,Het zou zo fijn zijn als we veel reacties krijgen. We willen feesten. Mensen met een verstandelijke beperking uit de zorgelijke hoek halen en laten meedoen met de samenleving. Het is zo mooi dat ze zichzelf kunnen laten zien."

Reacties kunnen worden gestuurd naar: toeters@gmail.com